نوکیا بنز را محکوم کرد

مرسدس بنز در دادگاه برای نادیده گرفتن حق اختراع نوکیا، محکوم شد.

نوکیا، سالانه یک میلیارد یورو از حق اختراع فناوری‌های موبایل درآمد دارد. این برند، شکایت‌هایی علیه دایملر تنظیم کرده تا حقوق خود را از امکانات مرتبط با گوشی‌های هوشمند در محصولات مرسدس بنز دریافت کند.

سال‌ها پیش، نوکیا بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌های همراه و انواع موبایل بود. برند فنلاندی امروزه چنین جایگاهی در بازار جهانی ندارد؛ اما همچنان از فروش حق استفاده فناوری‌های خود به دیگر شرکت‌های دنیا، درآمد میلیارد دلاری کسب می‌کند.

بسیاری از امکانات الکترونیکی موجود در خودروهای مدرن، قبلا برای گوشی‌های همراه اختراع و استفاده شدند. مثلا فناوری بلوتوث یا هر نوع اتصال بین موبایل و سیستم‌های سرگرمی خودرو، پیش‌تر بین گوشی‌های همراه وجود داشته است. براساس شنیده‌ها، حق اختراع و استفاده‌ی یکی از فناوری‌های موجود در نسل جدید مرسدس بنز کلاس S دراختیار نوکیا است؛ درحالی‌که قرادادرسمی بین شرکت دایلمر و نوکیا وجود ندارد و هزینه‌ای توسط خودروساز آلمانی به برند فنلاندی، پرداخت نشده است.

دادگاه مربوط به شکایت نوکیا از دایلمر (مالک خودروسازی مرسدس بنز) در منهایم آلمان برگزار شده و به نفع نوکیا رفع داده است. پس از انتشار رای دادگاه، جنی لوکاندر از مدیران نوکیا به خبرنگاران گفت: آنچه امروز اتفاق افتاد؛ تلاش طولانی‌مدت مخترعان نوکیا برای ابداع یک مهندسی را تأیید کرد تا افراد مبتکر به پاداشی که لایق‌ آن هستند، برسند. امیدواریم دایملر، تعهدات را بپذیرد و حق استفاده از اختراع را با شرایط عادلانه، کسب کند.

در سمت دیگر ماجرا، دایلمر ادعا کرده است؛ حکم دادگاه منهایم را نمی‌پذیرد و تقاضای فرجام خواهد داد. چنانچه استفاده از فناوری مدنظر نوکیا در تولیدات مرسدس بنز ادامه داشته باشد و شرکت دایملر حقوق درخواستی برند فنلاندی را نادیده بگیرد، ممکن است دادگاه به توقف فروش این خودروها در آلمان رای دهد. همچنین، احتمال جریمه دایملر به میزان ۷ میلیارد یورو (معادل ۸/۳ میلیارد دلار) وجود دارد.

نوکیا دو شکایت دیگر هم علیه دایملر تنظیم کرده است که هم‌اکنون در مونیخ و دوسلدورف، مراحل قضایی را طی می‌کنند. از طرف دیگر دایملر دادخواستی برای رد صلاحیت ادعای حق ثبت نوکیا در دادگاهی جداگانه ارائه کرده است.

 

برخی از نظرات

ارسال نظر

نام
ایمیل
وب سایت
پیام