فیسبوک میزبان موزیک ویدیوهای رسمی

فیسبوک موفق ‌شده با تعدای از شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه‌ی موسیقی قرارداد امضا کند تا پلتفرمش میزبان موزیک‌ ویدیو‌های رسمی شود. فیسبوک با این کار به ‌رقابت مستقیم با یوتیوب می‌رود.

فیسبوک  در اطلاعیه‌ای رسمی از همکاری نزدیک با شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی موسیقی شامل Sony Music و Universal Music Group و Warner Music Group خبر می‌دهد. به‌واسطه‌ی این همکاری، فیسبوک توانسته است بخش «موزیک‌ویدئو رسمی» را به پلتفرم خود در ایالات متحده اضافه کند. موزیک‌ویدئو‌های رسمی را می‌توان با مراجعه به Facebook Watch یا صفحات جداگانه‌ی هنرمندان مشاهده کرد. کاربران می‌توانند همچون دیگر ویدئوهای پلتفرم فیسبوک، با موزیک‌ویدئوها نیز تعامل برقرار کنند. این یعنی امکان به‌اشتراک‌گذاری و نشان‌دادن ری‌اکشن ازطریق ایموجی یا گذاشتن نظر زیر موزیک‌ویدئوها وجود دارد.

اضافه‌شدن موزیک‌ویدئو رسمی اتفاقی مهم برای فیسبوک است و تغییری محسوس در برخی سیاست‌های غول بزرگ حوزه‌ی فناوری را نشان می‌دهد. تک‌کرانچ در گزارشی اختصاصی می‌نویسد فیسبوک تا پیش از به‌روزرسانی پلتفرمش، صرفا می‌توانسته نسخه‌ی کوتاهی از موزیک‌ویدئو هنرمندان را منتشر کند. افزون‌براین، بلومبرگ می‌گوید برخی از شرکت‌های حوزه‌ی موسیقی اجازه‌ی پخش تصویر را به فیسبوک نمی‌دادند و فیسبوک مجبور بود صرفا فایل صوتی موسیقی‌ها را دردسترس مخاطبان قرار دهد.

تغییر جدید فیسبوک به کاربران امکان می‌دهد موزیک‌ویدئوهای هنرمندان محبوبی نظیر التون جان و مایلی سایرس را ساده‌تر پیدا کنند و ببینند و با دوستا‌نشان به‌اشتراک بگذارند. فیسبوک گفته است می‌خواهد فناوری‌های مدنظرش را به بخش موزیک‌ویدئو تزریق کند تا موزیک‌ویدئوها بنابه ‌سلیقه‌ی کاربر برای او به‌نمایش دربیایند. این یعنی هرچه کاربر موزیک‌ویدئو بیشتری تماشا کند، فیسبوک بهتر می‌فهمد فرد به چه نوع محتوایی علاقه‌مند است. همچنین، فیسبوک در آینده بهبودهایی در این بخش اعمال خواهد کرد که از بین آن‌ها می‌توانیم به فراهم‌سازی امکان ایجاد پلی‌لیست‌های اختصاصی اشاره کنیم. فیسبوک می‌گوید تغییری که به‌تازگی در پلتفرمش اعلام کرده، فعلا آغاز کار است و قصد دارد بهبودهای محسوس دیگری برای جلب رضایت کاربران اعمال کند.

میزان سودآوری تبلیغات ویدئویی بسیار زیاد است و همین موضوع دلیل علاقه‌ی فیسبوک به موزیک‌ویدئو عنوان می‌شود
بلومبرگ به این نکته اشاره می‌کند که علاقه‌ی فیسبوک به محتوای ویدئویی و دقیق‌تر موزیک‌ویدئو به‌دلیل بیشتربودن میزان سودآوری تبلیغات ویدئویی است. فیسبوک یکی از دو غول صنعت تبلیغات آنلاین به‌حساب می‌آید و روی این حوزه به‌طور ویژه متمرکز است؛ به‌همین‌دلیل، انجام تبلیغات ازطریق ویدئو می‌تواند درآمدهای شرکت را افزایش دهد.

فیسبوک در بخشی از بیانیه‌ی جدید می‌گوید پلتفرمش قرار است میزبان موزیک‌ویدئوهای اختصاصی از هنرمندانی نام‌آشنا باشد. فیسبوک می‌گوید با جی بالوین،‌ کارول جی، سباستیان یاترا، آلخاندرو فرناندس و گروه موسیقی کالیبر ۵۰ به‌توافق رسیده تا ویدئوهای آن‌ها را انحصاری در پلتفرم خود منتشر کند. علاوه‌براین، قرار است به‌زودی موزیک‌ویدئو رسمی جدیدی از لی‌لی‌ پانز انحصاری ازطریق فیسبوک پخش شود. فیسبوک از پخش انحصاری موزیک‌ویدئو رسمی یکی از موسیقی‌دانان پانامایی با نام Sech نیز خبر می‌دهد. بلومبرگ پیش‌تر مدعی شده بود فیسبوک می‌‌خواهد در ازای پخش انحصاری برخی از موزیک‌ویدئوها، بودجه‌ی تولید آن‌ها را پرداخت کند.

فیسبوک با اضافه‌کردن موزیک‌ویدئو رسمی به حوزه‌ای وارد شده که یوتیوب سلطه‌ی کامل بر آن دارد. موزیک‌ویدئوها یکی از ویدئوهای محبوبی هستند که روی پلتفرم ویدئومحور گوگل  قرار می‌گیرند و بازدید برخی موزیک‌‌ویدئوهای یوتیوب از مرز یک‌میلیارد هم عبور می‌کند. طبق ادعای گزارش سال ۲۰۱۷ مؤسسه‌ی تحقیقاتی IFPI، یوتیوب ۴۶ درصد از بازار استریم موسیقی را در خارج از چین دراختیار دارد. یوتیوب نیز تاکنون بارها مدعی شده است بیش از یک‌میلیارد نفر از طرفداران موسیقی به پلتفرمش سر می‌زنند تا بتوانند موسیقی بیش از دومیلیارد هنرمند را گوش دهند.

مدتی پیش، یوتیوب در گزارشی اعلام کرد صرفا در سال ۲۰۱۹ بیش از سه‌میلیارد دلار به صنعت موسیقی پول داده است. بااین‌حال، شرکت‌های ناشر موسیقی اندکی تمایلشان ‌به یوتیوب کم شده و به‌دنبال جایگزینی مناسب هستند؛ زیرا می‌گویند یوتیوب به‌اندازه‌ی کافی به آن‌ها پول نمی‌دهد. فعلا مشخص نیست فیسبوک بر سر چه مبلغی با ناشران موسیقی به‌توافق رسیده است. فیسبوک پیش‌تر سابقه‌ی عقد قرارداد با ناشران موسیقی را دارد؛ اما این قراردادها عمدتا محدود بودند.

این نخستین‌باری نیست که فیسبوک در حوزه‌ی موزیک‌ویدئو ورود می‌کند؛ چراکه این شبکه‌ی اجتماعی پیش‌تر در هند و تایلند موزیک‌ویدئو ارائه داده بود. اضافه‌شدن موزیک‌ویدئوها به فیسبوک در حالی رخ می‌دهد که چند ماه پیش، مایکروسافت  پس از تعطیل‌کردن Mixer اعلام کرد می‌خواهد با سرویس Facebook Gaming همکاری تنگاتنگی کند. از ۲۲ ژوئیه‌ی ۲۰۲۰ (۱ مرداد ۱۳۹۹) به‌بعد، تمامی سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مربوط به Mixer به‌صورت خودکار به Facebook Gaming ری‌دایرکت شدند. فیسبوک می‌گوید بخش جدید موزیک‌ویدئو روی پلتفرم‌های iOS، اندروید  و دسکتاپ دردسترس قرار دارد.

برخی از نظرات

ارسال نظر

نام
ایمیل
وب سایت
پیام