ربات متحرکی که بدون GPS مسیریابی می کند

مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه یا CNRS با الهام از مورچه ها و سیستم مسیریابی آنها، یک ربات متحرک شش پا بنام Antbot ساخته که بدون کمک GPS می تواند مسیر حرکت خود را تعیین کند و با قطبش نور، جهت یابی نماید.

مورچه های بیابان ناوهای انفرادی فوق العاده ای هستند. محققان از این مورچه ها الهام گرفته اند، زیرا آن ها AntBot را طراحی کرده اند که اولین ربات پیاده روی است که می تواند محیط را به صورت تصادفی مورد بررسی قرار دهد و بدون نیاز به GPS یا نقشه برداری به خانه برود. این کار راهبردهای جدید برای ناوبری در خودروهای خودمختار و روباتیک را باز می کند.

مورچه های بیابان ناوبری  فوق العاده ای دارند به همین خاطر محققان از این مورچه ها الهام گرفته اند، زیرا آن ها AntBot را طراحی کرده اند که اولین ربات پیاده روی است که می تواند محیط را به صورت تصادفی مورد بررسی قرار دهد و بدون نیاز به GPS یا نقشه برداری به خانه برود. این کار راهبردهای جدید برای ناوبری در خودروهای خودمختار و روباتیک را باز می کند.

چشم انسان به نور آفتاب و اشعه ماوراء بنفش حساس است، اما برای مورچه ها، که از آن برای قرار گرفتن در فضا استفاده می کنند، حساس نیستند. مورچه های بیابانی Cataglyphis به طور خاص می توانند چند صد متر در نور مستقیم خورشید در بیابان برای یافتن غذا را پوشش دهند، سپس بدون خطاب شدن در خط مستقیم به لانه بازگشته اند. آنها نمیتوانند از فرمان استفاده کنند: هنگامی که درجه حرارت کوچکترین قطره را می سوزاند، بیرون می آیند. استعداد ناوبری فوق العاده آنها به دو بخش اطلاعات متکی است: عنوان با استفاده از یک “قطب نما آسمانی” که خود را با استفاده از نور پلاریزه آسمان و با استفاده از شمارش مراحل و ترکیب سرعت حرکت نسبت به خورشید به وضوح با چشم آنها اندازه گیری می شود. فاصله و سربرگ دو قسمت اساسی اطلاعات است که به صورت یک بار ترکیب می شوند و به طور مرتب به لانه می روند.

AntBot، ربات نام تجاری جدید که توسط CNRS و محققان دانشگاه آکس مارسی (AMU) در ISM طراحی شده است، ظرفیت های ناوبری استثنایی صحرا را از بین می برد. این مجهز به قطب نمای نوری است که جهت تعیین شعاع آن با استفاده از نور قطبی شده و با یک سنسور حرکتی نوری به سمت خورشید برای اندازه گیری فاصله ای که تحت پوشش قرار گرفته است، مجهز شده است. با توجه به این اطلاعات، AntBot نشان داده شده است که مانند مورچه های بیابانی قادر به کشف محیط خود و بازگشت به خود به پایه خود است، با دقت تا ۱ سانتی متر پس از پوشش کامل فاصله ۱۴ متر است. وزن آن تنها ۲٫۳ کیلوگرم است، این ربات دارای شش پایی برای افزایش تحرک است، و اجازه می دهد آن را در محیط های پیچیده حرکت، دقیقا در جایی که راه اندازی روبات های چرخ و هواپیماهای بدون سرنشین می تواند پیچیده (مناطق فاجعه، زمین ناهموار، اکتشاف خاک های فرعی و غیره).

 

 

برخی از نظرات

ارسال نظر

نام
ایمیل
وب سایت
پیام