اینترنت ماهواره ای

پروژه اینترنت ماهواره استارلینک طبق اعلام اسپیس ایکس با استقبال فوق العاده‌ای مواجه شده و تا کنون حدود ۷۰۰ هزار نفر برای استفاده از خدمات اینترنتی این شرکت درخواست خود را  ارسال کرده‌اند.
به گزارش پیوست، شرکت اسپیس ایکس به دلیل این استقبال غیر منتظره با ارسال درخواستی به کمیسیون ارتباطات دولت فدرال (FCC) خواستار افزایش درگاه‌های کاربری مجاز از یک میلیون به ۵ میلیون درگاه کاربری شده است. درگاه های کاربری در واقع دستگاه‌هایی هستند که کاربران برای اتصال به این شبکه اینترنت ماهواره‌ای باید از آن استفاده کنند.

این درخواست به دنبال یک ثبت نام اولیه در وبسایت استارلینک انجام گرفت، شرکت اسپیس اکس یک ماه پیش بخشی را در وبسایت استارلینک ایجاد کرد که کاربران می‌توانستند با ارائه اطلاعات خود «از اخبار استارلینک و موجودی این سرویس در منطقه خود» مطلع شوند. برای ثبت نام در این قسمت تنها به ارائه آدرس پست الکترونیک و کد پستی نیاز است و هیچ هزینه‌ای برای این خدمات دریافت نمی‌شود.

پروژه استارلینک شبکه‌ای متشکل از ۱۲ هزار ماهواره کوچک برای ارائه اینترنت پرسرعت به اغصی نقاط جهان است. شرکت اسپیس ایکس تا به امروز بیش از ۵۰۰ ماهوره از پروژه استارلینک را در جو زمین قرار داده است. اما برای تکمیل این پروژه علاوه بر ارسال ماهواره به پایگاه‌های زمینی و درگاه‌های مقرون به صرفه کاربری نیاز است تا کاربران بتوانند مستقیما به این شبکه متصل شوند.

اسپیس ایکس قرار است همین تابستان پروژه استارلینک را به صورت آزمایشی و خصوصی به بهره برداری برساند و براساس برنامه‌ریزی‌ها «پس از این آزمایش یک نسخه آزمایشی عمومی هم اجرایی خواهد شد».

شرکت ایلان ماسک به FCC اعلام کرده است که پروژه استارلینک تا پایان امسال ارائه خدمات تجاری در شمال ایالات متحده و جنوب کانادا را آغاز خواهد کرد و «پس از آن با گسترش مناطق تحت پوشش تا سال ۲۰۲۱ تقریبا تمام کره زمین را تحت پوشش قرار خواهد داد».

ایلان ماسک ادعا می‌کند که سرعت اینترنت استارلینک با ارائه کنندگان خدمات اینترنتی روی زمین رقابت خواهد کرد و می‌گوید این شبکه «تاخیری کمتر از ۲۰ میلی‌ثانیه خواهد داشت و درنتیجه برای بازی‌های رایانه ای در سطح رقابتی که نیازمند سرعت پاسخ بالا هستند مناسب خواهد بود».

اما این شبکه ماهواره‌ای بسیار پرهزینه خواهد بود. طبق اعلام گواین شاتول نماینده اسپیس ایکس، ساخت شبکه استارلینک «در حدود ۱۰ میلیارد دلار یا حتی بیشتر برای این شرکت هزینه خواهد داشت». اسپیس ایکس در سال‌های اخیر مورد توجه سرمایه‌گذاران خصوصی قرار گرفته است و این شرکت به تازگی ۴۴ میلیارد دلار ارزش گذاری شده است

اسپیس ایکس ادعا کرده است که درصورت موفقیت پروژه استارلینک، تجارت اینترنت ماهواره ای به یک تریلیون دلار سهم از بازار دست پیدا می کند. اما بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی به تازگی اعلام کرده است که حتی اگر پروژه استارلینک بیش از آنچه گفته می‌شود به موفقیت بدل شود بازهم ارزش اسپیس ایکس در خوش بینانه‌ترین حالت و «صعودی ترین» روند به ۱۷۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

برخی از نظرات

ارسال نظر

نام
ایمیل
وب سایت
پیام