۵ شکل بکار گیری هوش مصنوعی در صنعت خودرو سازی

هوش مصنوعی (AI) صنعت خودروسازی را به قبضه خود در آورده است و حال آنکه تمامی فعالین بزرگ صنعت خودرو سازی مشغول بکارگیری منابع و تکنولوژی های خود هستند تا به مطلوبترین خروجی برسند.

زیبایی دستگاه های مجهز به هوش مصنوعی در آن نهفته است که این سیستم ها به دنبال یادگیری از تمامی ورودی های سنسوری همچون صداها و تصاویر هستند.

به همین شکل هنگامی که این هوشمندی در تکنولوژی موجود در یک خودرو گنجانده میشود، خودروی مربوطه محیط پیرامون خود را شناسایی کرده و هنگام حرکت یا مواجه شدن با موانع به ارزیابی علائم محیطی میپردازد.

در سال ۲۰۱۵، نرخ نصب و بکارگیری سیستم های هوش مصنوعی-محور در خودروهای جدید تنها ۸٪ بوده است، اما تا سال ۲۰۲۵ انتظار میرود که این نرخ به ۱۰۹٪ افزایش پیدا کند. این افزایش بخاطر نصب و بکارگیری سیستم های AI مختلف در وسایل نقلیه خواهد بود.

راندن خودروهای بدون راننده با کمک هوش مصنوعی

تفکر پشت خودروهای بدون راننده از حوالی سال ۱۹۷۰مطرح شد و از این جهت میتوان گفت که این پدیده موضوع جدیدی نیست. خودروهای مجهز به هوش مصنوعی که در فیلم های سالهای گذشه به تصویر کشیده شده اند همیشه تصورات ما را درگیر خود نموده اند. اما به احتمال زیاد، کمبود آگاهی فنی و منابع از جمله موانعی بوده اند که مانع به حقیقت پیوستن این تصورات تاچند سال اخیر شده اند. به تدریج تمامی فاکتورهایی که منجر به هوش مصنوعی میشدند شکل گرفتند و در حال حاضر شاهد به حقیقت پیوستن تولید خودروهای بدون راننده هستیم.

اما دیدن هوش واقعی در این نوع ماشین ها موضوعی است که نیاز به زمان دارد. ایده ی پشت تولید این نوع ماشین ها این بوده است که خودروها بتوانند بدون راننده ی انسانی و در شرایط مختلف خود به تنهایی به رانندگی بپردازند. شاید این کار آسان به نظر برسد، اما به هیچ وجه اینگونه نیست! چرا که برای انجام این کار به محاسبات بسیار دقیقی احتیاج است.

از طریق تکنیک هایی چون تلفیق سنسورها و یادگیری عمیق، محقیقن موفق به توسعه تکنولوژی شدند که به ایجاد یک نقشه سه بعدی از تمامی اتفاقات رخ داده در اطراف خودرو کمک میکند.

برخی از شرکت های بزرگ در زمینه تکنولوژی و خودروسازی همچون گوگل و تسلا، میلیونها دلار از پول خود را صرف پژوهش در مورد خودروهای بدون راننده نموده اند تا بدین شکل به یک تکنولوژی بهتر دست پیدا کرده و خودروهای خودگردان/خودران را به یک واقعیت تجاری تبدیل کنند.

حال بیایید به اشکال مختلفی که هوش مصنوعی به پیشرفت و توسعه صنعت خودردوسازی در آینده کمک میکند نگاهی بیاندازیم:

۱٫یاد گیری ماشین

هوش مصنوعی ﴿AI﴾ نوعی هوش است که در نتیجه بهترین آزمایشات علمی مطرح شده و توسعه پیدا کرده است. هنگامی که این هوش در دستگاه ها و ماشین ها بکار گرفته میشود، آنها را به دستگاه/ماشین هایی مبدل میسازد که تا حد زیادی همچون انسانها عمل میکنند. با این حال، هوش مصنوعی با یادگیری عمیق متفاوت است. در هوش مصنوعی، دستگاه ها به شکلی به انجام کارها میپردازند که انسانها آن را هوشمند تلقی میکنند. یادگیری ماشین یا ML یکی از کاربردهای هوش مصنوعی است که در آن به ماشین ها یک سری داده ی بخصوص داده میشود و آنها به خودی خود شروع به یادگیری بر اساس این داده ها میکنند. یادگیری ماشین در حقیقت زیرمجموعه ای از هوش مصنوعی AI تلقی میگردد.

شرکت تویوتا یک گام جلوتر پیش رفته و ازبیگ دیتا، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در جهت تولید سیستم های خودگردان به شدت حساسی بهره جسته است که به سهولت حرکت «افراد کم توان در رانندگی» کمک میکند.

۲٫ عمق یاد گیری

یادگیری عمیق فرآیندی است که با کمک آن یادگیری ماشین بکار گرفته میشود. با کمک یادگیری عمیق است که بسیاری از فعالیت های هوش مصنوعی بدون هیچگونه شکستی صورت میپذیرند. یادگیری عمیق به سیستم ها کمک میکند تا وظایف خود را به بخش هایی قابل مدیریت تقسیم کنند. نرم افزار موجود در یادگیری عمیق قادر به یادگیری است و پس از آن شروع به تقلید از فعالیت های لایه های نورونی مغز ما میکند.

تکنیک های یادگیری عمیق در صنعت خودروسازی بسیار سودمند واقع شده است، چرا که این تکنیک ها در زمینه سیستم های پیشرفته راهنمای رانندگی و رانندگی خودکار کمک می‌کنند. این موارد تنها کاربردهای یادگیری عمیق در داخل خودروها بوده اند. تکنولوژی یادگیری عمیق نقش پررنگی را در خارج از محیط خود خودروها نیز ایفا می‌کند در طول تولید، فروش و خدمات پس از فروش. حتی در سرویس هایی که تا کنون تکنولوژی در آنها تا حدودی مبهم به نظر میرسید، تکنولوژی یادگیری عمیق تفاوت ایجاد کرده و پیشرفت بزرگی را رقم زده است.

۳٫ اینترنت اشیا ء ﴿IoT

اینترنت اشیاء تاثیری انکارناشدنی روی صنعت خودروسازی داشته است و همچنان مستعد قوی تر شدن در سالهای پیش رو نیز هست. خودروهایی که به تازگی تولید شده اند مجموعه ای از مواردجدید را به همراه خود دارندسنسورهای هوشمند، قابلیت های تجزیه و تحلیل محیطی با کمک بیگ دیتا، کاربردهای اتصال گنجانده شده در خود سیستم.

با توجه به ویژگی های رویایی این خودروها، صاحبان این سیستم ها میتوانند از مزیت برخی ویژگی ها بهره مند شوند. برخی از این ویژگی ها عبارتند از:

  • فروشندگان یا تولیدکنندگان این سیستم ها از طریق نرم افزارهای بروزرسانی بیسیم، فریمور خودروها را بروزرسانی میکنند.
  • در صورتی که یک وسیله نقلیه در یک روز به خصوص برای سرویس یا تعمیر شدن برنامه ریزی شده باشد، داده های مربوط به عملکرد خودرو به مرکز تولیدکننده/فروشنده/خدمات رسانی ارسال خواهد شد.
  • تولید کنندگان خودروها میتوانند تنها از طریق یک نرم افزار مشخص به حل و فصل برخی از مسائل مربوط به عملکرد خودرو بپردازد و دارنده ی خودرو مجبور به تهیه یک لیست بلند بالای خرید نخواهد شد.
  • کمپانی هایی که دارای مجموعه ای از وسایل نقلیه خود هستند میتوانند با کمک پارامترهای امنیتی ارتقاء یافته، به صورت یک شکل به مدیریت خودروهای خود بپردازند.
  • کیفیت تولید ارتقاء یافته از طریق فرآیندهای اینترنت اشیاء (IoT) امکان پذیر است.
  • در صورت وقوع موارد نیازمند فوریتهای پزشکی، سنسورهای هوشمند خودرو پرسنل پزشکی مربوطه را فراخوانده و خواهند فرستاد.

 

 

۴٫ قابلیت های ادراکی

انقلاب رانندگی بدون راننده در گوشه و کنار خیابانها به مسیر خود ادامه خواهد داد و افراد نه تنها شاهد بکارگیری قابلیت های هوش مصنوعی در خودروهای کوچک خواهند بود، بلکه کامیون های ۱۸-چرخی را خواهند دید که مجموعه ای از کالاها را با خود حمل میکنند. این امر با کمک آنالیزهای ادراکی یک گام پیشتر آمده است، چرا که این آنالیزها با نگاه کردن به الگوهای رفتاری و قابلیت های داده کاوی به تقلید از رفتار افراد میپردازند.

خودرو خودران

سیستم های ادراکی باید عملکردی همچون یک انسان را در تفسیر شرایط واقعی داشته باشند. برای انجام این کار داشتن فهم و آگاهی عمیق نسبت به داده های غیرساختار-یافته ضروری است.

این دانش و آگاهی با کمک کسر بزرگی از داده های غیرساختار-یافته به دست می آید تا روی چگونگی نشان دادن عکس العمل طبیعی به صورت همزمان با وقوع رخداد تصمیم گیری صورت گیرد.

این قابلیت های ادراکی همچنین قادر به کنترل شرایط عملیاتی پویا و دینامیک خواهند بود. در حال حاضر تولیدکنندگان خودروها شروع به گنجاندن این نوع قابلیت ها در خودروهای خود نموده اند. به عنوان مثال، شرکت BMW با همکاری شرکت IBM تلاش نموه است تا این قابلیت های ادراکی را به خودروهای خود بیافزاید.

۵٫ سیستم های اطلاع رسانی و سرگرمی

هوش مصنوعی، سیستم های اطلاع رسانی و سرگرمی موجود در خودروها را به شکل عظیمی تغییر میدهد. به خاطر این روند، تقاضا برای راهکارهای سخت افزاری و نرم افزاری باکیفیت نیز افزایش یافته است، چرا که تمام این سیستم ها باید سازگار با تکنولوژی هوش مصنوعی AI باشند.

در گروه سیستم های اطلاع رسانی و سرگرمی میتوانید شاهد پیشرفت و توسعه ویژگی های زیر باشید: تشخیص صدا، دنباله روی مسیر حرکت چشم، بازبینی رانندگی، تشخیص حرکات بدن و پایگاه داده زبان های طبیعی ﴿زبان طبیعی، قابلیت یک رایانه برای درک چیزی است که انسان در قالب کلام به او می‌گوید﴾. به مرور زمان این پیشرفت ها یک گام جلوتر خواهند رفت تا سیستم های ارزیابی شرایط راننده، سیستم های بینایی ماشینی متصل به دوربین، واحدهای کنترل موتور ترکیب سنسورها و واحدهای تشخیص رادار محور را درنظر گرفته و در خود بگنجانند.

اینترفیس های ماشینی-انسانی مربوط به سیستم های سرگرمی و اطلاع رسانی وجود دارد که قبلا به خودروها متصل شده اند. این اینترفیس ها میتوانند طبق الگوریتم های به دست آمده از شبکه های نورونی ابر محور به بازبینی پرداخته و عمل کنند. از این قابلیت بعدها میتوان برای انجام کارهای پیشرفته استفاده نمود.

نتیجه

با کمک قابلیتهای هوش مصنوعی افراد میتوانند شاهد نوع جدیدی از راندن خودروها ﴿پدیده «ابرها به خودروها»﴾ باشند. توسعه دهندگان این نوع سیستم ها با کمک قدرت محاسباتی فوق العاده ی موجود خود قادر به ساخت اپلیکیشن هایی شده اند که هوش مصنوعی را به مرحله ی جدیدی از کمال رسانده اند.

خودرو خودران

استفاده از هوش مصنوعی محدود به خودروهایی که به خودی خود و در شرایط گوناگون همچون یک راننده ی واقعی میرانند نمیشود. علاوه بر این، هوش مصنوعی به ساخت خودروهای ارزانتری کمک میکند که قادر به حس کردن محیط بوده و علیرغم تمام موانعی که ممکن است در جریان رانندگی سر راه افراد قرار بگیرد قادر به راهیابی باشند.

برخی از نظرات

ارسال نظر

نام
ایمیل
وب سایت
پیام