فیلتر نرم افزارهای محبوب درهند

اپلیکیشن‌های تیک تاک، ویچت، شیرایت و فهرست بلندبالای دیگری از اپلیکیشن‌ها به دستور وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات هند فیلتر شدند.

به نظر می رسد سیاست در همه جای دنیا قربانی می گیرد. خب البته اگر نیمه خالی لیوان را ببینیم یا نیمه تاریک را شاید تا حدودی هم حق داشته باشند اما اجبار همیشه از ضعف می آید! امشب می بینیم که فیلترینگ تیک تاک و ویچت در هند به همراه ۵۷ نرم افزار چینی دیگر از جمله Shareit صورت گرفته است. خب ما کاربران ایرانی اصلا با این رفتار غریبه نیستیم اما در هند چه خبر است؟

وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات دولت هند به تازگی بیانیه مطبوعاتی صادر کرده است که ممنوعیت ۵۹ برنامه را که “خلاف حاکمیت و یکپارچه هند، دفاع از هند، امنیت دولت و نظم عمومی است” را منع کرد. لیست برنامه های ممنوعه TikTok را در بین دیگران قرار می دهد. از امروز، در اینجا لیست ۵۹ برنامه چینی که در هند ممنوع خواهند بود آمده است:

TikTok
Shareit
Kwai
UC Browser
Baidu map
Shein
Clash of Kings
DU battery saver
Helo
Likee
YouCam makeup
Mi Community
CM Browers
Virus Cleaner
APUS Browser
ROMWE
Club Factory
Newsdog
Beutry Plus
WeChat
UC News
QQ Mail
Weibo
Xender
QQ Music
QQ Newsfeed
Bigo Live
SelfieCity
Mail Master
Parallel Space
Mi Video Call – Xiaomi
WeSync
ES File Explorer
Viva Video – QU Video Inc
Meitu
Vigo Video
New Video Status
DU Recorder
Vault- Hide
Cache Cleaner DU App studio
DU Cleaner
DU Browser
Hago Play With New Friends
Cam Scanner
Clean Master – Cheetah Mobile
Wonder Camera
Photo Wonder
QQ Player
We Meet
Sweet Selfie
Baidu Translate
Vmate
QQ International
QQ Security Center
QQ Launcher
U Video
V fly Status Video
Mobile Legends
DU Privacy

بسیاری از برنامه های قابل توجه در این لیست قرار دارند. اول از همه TikTok یعنی پلتفرم رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاری ویدیو وجود دارد که از ابتدای همه گیر شدن ویروس کرونا محبوبیت زیادی پیدا کرده است. سپس چندین برنامه از شیائومی وجود دارد، از جمله Mi Community و Mi Video Call.

برنامه های کاربردی محبوب مانند Parallel Space ، Xender ، Shareit و Cam Scanner نیز ذکر شده است. جایگزین توییتر چین، Weibo نیز ممنوع خواهد بود. بازی فوق العاده محبوب “Clash of Kings” همچنین در هند ممنوع خواهد بود. ما در گذشته شاهد اختلاف نظرهایی در مورد چندین مورد از این برنامه ها بودیم که مهمترین آنها TikTok، دوربین اسکنر و همه برنامه های تلفن همراه DU است، اما دیدن یک ممنوعیت هدفمند مانند این از یک دولت بزرگ چیزی است که هرگز کاملاً انتظارش را نداشتیم.

دولت هند “تصمیم گرفته است تا استفاده از [این برنامه ها] را که در دستگاه های اینترنتی موبایل و غیر تلفن همراه استفاده می شود مجاز نیست.” این بدان معناست که مدتی بعد از امروز کاربران هندی قادر نخواهند بود از طریق برنامه موبایل یا از طریق وب سایت به این برنامه ها و خدمات دسترسی پیدا کنند، اما مشخص نیست که آیا دولت فروشگاه های اپلیکیشن را مجبور خواهد کرد که این برنامه ها را در لیست فروشگاه های تلفن همراه حذف کنند یا این محدودیت در سطح ISP است.

هند در تصمیم خود مبنی بر ممنوعیت این ۵۹ برنامه موبایل، به بخش ۶۹A قانون فناوری اطلاعات استناد می کند. بخش ۶۹A قانون آی تی به شرح زیر است:

۶۹A قدرت صدور جهت جلوگیری از دسترسی عمومی به هرگونه اطلاعات از طریق هر منبع رایانه ای.

۱- در جایی که دولت مرکزی یا هر یک از افسران وی که به ویژه از این طرف به وی اجازه داده اند، راضی باشد که لازم است یا مصلحت انجام شود، به نفع حاکمیت و یکپارچگی هند ، دفاع از هند ، امنیت دولت ، روابط دوستانه با کشورهای خارجی یا نظم عمومی یا برای جلوگیری از تحریک در انجام هرگونه تخلف قابل تشخیص در بالا ، ممکن است به دلایلی که به صورت کتبی به ثبت کتب برسد ، به دستور واسط ، مقررات بند (۲) را رعایت کند. دولت یا واسطه مانع از دسترسی عموم یا مسدود شدن دسترسی عمومی توسط هرگونه اطلاعات تولید شده ، انتقال ، دریافت ، ذخیره یا میزبانی در هر منبع رایانه ای می شود.
۲- روالها و ضمانت هایی که ممکن است چنین مانعی برای دسترسی عموم انجام شود ، مطابق تجویز خواهد بود.
۳- واسطه ای که نتواند از جهت صادر شده در زیر بند (۱) پیروی کند ، با حبس مجازاتی که ممکن است تا هفت سال تمدید شود ، مجازات می شود.

وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات یادآور می شود “نگرانی در مورد جنبه های مربوط به امنیت داده ها و محافظت از حریم خصوصی ۱.۳ میلیارد هندی” به عنوان یک عامل موثر در تصمیم گیری آن است. این وزارتخانه “از بسیاری از منابع شکایت کرده است، از جمله چندین گزارش در مورد سوء استفاده برخی از برنامه های تلفن همراه موجود در سیستم عامل های Android و iOS برای سرقت و انتقال به طرز ناخواسته داده های کاربران به شیوه غیرمجاز به سرورهایی که مکان هایی خارج از هند دارند.”

وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات به دلیل “جمع آوری [این] داده ها ، استخراج و توصیف آن توسط عناصر خصمانه برای امنیت ملی و دفاع هند” ، این موضوع را “نگرانی بسیار عمیق و فوری می داند که نیاز به اقدامات اضطراری دارد.” تنش ها بین هند و چین در این ماه به دلیل اختلافات مرزی در حال افزایش است که منجر به ایجاد یک سازنده بزرگ تلفن های هوشمند چینی راه اندازی محصول مستقیم آنلاین خود و تحریک مصرف کنندگان به تحریم داوطلبانه برنامه ها و محصولات ساخت چینی شد. اطلاعیه امروز آخرین پیشرفتی است که به حوزه فناوری تلفن های هوشمند سرایت کرده است.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید که هند و چین به کجا برسند و آیا فکر می کنید فیلترینگ راه حل است؟

 

برخی از نظرات

ارسال نظر

نام
ایمیل
وب سایت
پیام