تفاوت سوییچ های لایه ۲ و لایه ۳

سوئیچ شبکه چیست؟

اکثر شبکه های کسب و کار امروز از سوئیچ ها برای اتصال کامپیوتر، چاپگر، تلفن، دوربین، چراغ و سرور در یک ساختمان یا محوطه دانشگاه استفاده می کنند.

یک سوئیچ به عنوان یک کنترل کننده عمل می کند و دستگاه های شبکه را قادر می سازد که به طور موثر با یکدیگر صحبت کنند. از طریق به اشتراک گذاری اطلاعات و تخصیص منابع، سوئیچ ها پول کسب و کار را ذخیره می کنند و بهره وری کارمندان را افزایش می دهد ودر عمل در سازمان ها سرعت انتقال اطلاعات افزایش و ترافیک محدود می یابد .

 

لایه های شبکه (Tcp/ip)

لایه (data-link): این لایه،در  لایه ۲ مدل OSI است یا همان لایه ۲ (Tcp/ip)که وظیفه کنترل جریان وتشخیص خطا در packet یا frame های ارسالی که بسته نامیده می شوند را دارد .در کل کنترل جریان رسیدن بسته به مقصد و ارسال و ادرس mac نیز در این لایه است.

این لایه از مهمترین لایه هادر (Tcp/ip)است .این لایه بسته ها را بسته بندی یا (Encapsulalation) می کند و از mac  address برای شناسایی مبدا و مقصد استفاده می کند.از پروتکل های مهم این لایه به Ethernet می توان اشاره نمود.

لایه (Network):لایه network  سومین لایه مدل osi  به شمار می آید.مهم ترین وظیفه این لایه ایجاد ارتباط بین دو node یا دستگاه یا سوییچ می باشد .از پروتکل های مهم این لایه می توان به Ip اشاره کرد .که مهم ترین پروتکل این لایه است.بحث IP بحث گسترده ای است که بعداً به تفضیل به آن اشاره می کنیم .

 

 

 

تفاوت سوییچ های لایه ۲ و لایه ۳

  • سوییچ های لایه ۳ می توانند به عنوان روتر نیز استفاده شوند اما سوییچ ها لایه ۲ این قابلیت را ندارند .
  • پورت های موجود در سوییچ ها لایه ۳ هم می توانند به صورت لایه دوم و لایه سوم کار کنند (اگر لایه دو کارکنند فقط آدرس Mac می شناسند اگر لایه سه کار کنند آدرس IP می شناسند)
  • سوییچ ها لایه سه قابلیت روتینگ و سوچینگ دارند اما سوییچ ها لایه دوم فقط قابلیت سوچینگ دارند .
  • سوییچ ها لایه ۳ به عنوان روتر هم می توانند استفاده شوند و جایگزین آن شوند.

 

 

 

برخی از نظرات

ارسال نظر

نام
ایمیل
وب سایت
پیام